torsdag 24 oktober 2013

Hur jag tränar Amelia !



Först så skrittar jag fram i ca 10 min/ en kvart, när jag tar tyglarna så rider jag henne i en låg rund form i både skritt och trav. När jag har gjort det i ca 15 min , så kortar jag tyglarna och driver henne framåt. 
Så att hon kommer upp och med nacken så hon blir mjuk och rund, det ska inte vara myrsloks VM som min tränare säger. Utan hästen ska vara uppe och framåt, du kan tänka mellan trav när du travar så går hästen/ponnyn så mycket fram som den ska. Jag gör mycket tempoväxlingar så att hon blir uppmärksam på skänklen, för det är viktigt att den tar skänklen när du ber den flytta sig eller gå framåt ! 
När jag fattar galopp så samlar jag upp henne så hon tar kortare kliv och så tänker jag upp, tänk att du ska upp för ett trappsteg. Så får du en bra galopp fattning det får i alla fall jag :)


Så det är viktigt att man har hästen framför sig och uppe. Och om den inte riktigt är med så ställ den i nacken/inte halsen utan nacken så att hon blir mjuk och medgörlig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar