måndag 20 januari 2014

Etik&Moral

Vi jobbar med ett väldigt intressant ämne i skolan, som heter etik&moral.

Te x: Alltså det finns ju skrivna regler, och det finns oskrivna regler dom oskrivna reglerna tänker man oftast inte på.

Oskrivna regler:
Te x: Att inte tränga sig i kön, man väntar på sin tur.
- Att man hälsar med höger hand
- Torkar sig med höger hand
Alltså man kan säga att det är regler som man egentligen inte tänker på, man bara gör det för att det bla är artigt. 
För jag menar om te x: Jag står i kön till kassan för att betala så kommer det någon och ställer sig framför mig. Då hade ju jag blivit sur och sagt ursäkta men du ska stå längst bak i ledet, du trängde dig. 
Men egentligen har jag ingen anledning att bli sur för det är ju ingen regel att man inte får trängas i kön, utan det är något som jag och säkert många andra tycker är fel(men det är ingen regel!)
Förstår ni vad jag menar ?!

Skrivna regler
- Inte ta något i affären utan att betala
- Måste gå till skolan
- Inte röka under 18 år
-Göra nationella proven i nian 

Ja ni förstår nog vad jag menar ?!

Jag tycker att etik&moral  är ett väldigt intressant ämne att läsa om, och skulle gärna lära mig mer om det :)

Om ni vill veta mer om detta ämnet så kommentera gärna så ska jag se vad jag kan fixa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar